Klass 4A

Klass 4A

tisdag 4 mars 2014

Läsförståelse

Vi arbetar mycket med läsförståelse. Att läsa är så mycket mer än bara att kunna läsa med flyt. Under fliken "läsförståelse" kommer jag att visa på olika strategier och metoder som vi använder oss för att bli goda läsare. 
Förra veckan gjorde vi ett litet lästförståelsetest. Dels för att jag ska kunna göra en bedömning på var eleverna befinner sig i sin läsprocess (summativ bedömning), men också som underlag för vidare diskussioner och fördjupning (formativ bedömning). Testet bestod av tre delar:
- Frågor där man visar att man kan svara på frågor om innehållet. Det som faktiskt står skrivet i texten.
- Frågor där man visar att man kan svara på frågor om budskapet i en text. Det vi brukar kalla att läsa mellan raderna.
- Frågor där man får fundera själv och koppla det man läser till egna åsikter och erfarenheter.

För att få ut ännu mer av testet skrev jag fördjupande frågor som respons/feedforward, vilka vi redovisar enligt modellen EPA (först Enskilt, sedan i Par, sedan Alla i helklass)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar