Klass 4A

Klass 4A

måndag 12 maj 2014

Beskrivade texter/Faktatexter

Nu under utvecklingssamtalen fick jag frågan vad matriser är för något och hur vi arbetar med dem.
Här kommer en mer utförlig beskrivning på hur vi arbetar med faktatexter:
För att få goda exempel och träna på att se olika kvaliteter i texter tittade vi på andra elevers texter. Vi använde oss av en matris för att göra en bedömning. Enkelt uttryckt är en matris en checklista över "ingredienserna" till det arbetet ska innehålla, samt en mall för olika nivåer med progression för att göra en bedömning tydlig. Så här såg vår ut den här gången:

I grupper fick de sedan markera det fält som de tyckte passade för texten, för att sedan ge omdömen efter modellen Two stars and a wish. Det vill säga lyfta två saker som var riktigt bra med texten och en sak som kan utvecklas.

När det var dags att skriva egna texter fick de först börja med att samla fakta och skriva en tankekarta. Tankekartan gav god hjälp när de skulle dela in texten med underrubriker, samt att skriva texten med egna ord:

När texten är färdig gör de en självbedömning med hjälp av matrisen, och om så behövs korrigerar/förbättrar de texten innan redovisning.

Jag är så otroligt imponerad över dessa 2:or! Jag har bara tillämpat detta arbetssätt på mellanstadiet tidigare och har ofta fått frågan om man skulle kunna arbeta så här även med de yngre eleverna. Det kan man!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar